Cafeaua de dimineaţă este o reala plăcere! Mda… Recunosc! Sunt un vajnic consumator de cafea! Şi ca nutriţionist sunt deseori interpelat legat de subiect… Aşa că … să ne apucăm de treabă:

Cafeaua este o băutură de culoare neagră ce conţine cafeină şi care se obţine din boabe de cafea prăjite şi măcinate. Boabele de cafea sunt fructele arborilor de cafea din familia Rubiaceae, genul Coffea, cu două varietăţi mai importante: Coffea arabica şi Coffea robusta (Coffea canephora). Coffea arabica furnizează sorturile cu aromele cele mai fine, pe când Coffea robusta este mai amară şi mai puţin aromată. Calitatea cafelei este influenţată de locul de cultivare, depozitare şi procesul de torefiere a boabelor de cafea.

Nutriţional vorbind cafeaua conţine:

Componente Cafea verde % Cafea prăjită %
Apă 11,3 2,7
Substanţe azotoase 12,6 13,9
Cofeină 1,9 1,3
Grăsimi 11,7 14,4
Zahăr 6,3 2,8
Dextrină 0,4 1,3
Acid cafetanic 8,4 4,7
Celuloză 23,9 23,9
Substanţe minerale 3,8 3,9
Substanţe solubile 29,3 28,8

Cum şi când bem cafeaua?

Dimineaţa sau pe post de neuro-stimulent la necesitate, daca nu avem probleme de tensiune arterială sau ale sistemului cardiovascular – (cofeina fiind un potenţator). Preferabil se serveşte după masă.

Putem pune gheara şi pe altceva pe lângă cafea?

Ea fiind o lipidă în esenţa componenţei, ideală nu este asocierea cu glucide (zahăr). Personal, folosesc Green Sugar şi o asezonez cu un eventual cookie de făină integrală cu unt de arahide şi chips-uri de cacao (tot lipidă şi ea) – îndulcit tot cu Green Sugar.

Efectele pozitive ale cafelei:

  • Substanţele antioxidante din cafea (vitamina B, C, E, carotenul, lipidele), protejează celulele renale de radicalii de oxigen cancerigen, în comparaţie cuceaiul verde la care nu s-a putut dovedi acest efect. După o perioadă de zece ani de cercetări în Japonia, din 100 000 de persoane care au consumat cafea, 214 s-au îmbolnăvit şi au murit de cancer renal, în comparaţie cu neconsumatorii de cafea, dintre care au murit de cancer 514 persoane. Rezultate asemănătoare s-au obţinut în Ottawa la femeile cu tendinţă de cancer la sân. Un alt studiu făcut de National Health and Nutrition Examination Survey publicat în anul 2005, arată că la cei care consumă cel puţin două căni de cafea zilnic se reduce incidenţa bolillor cronice de ficat, care sunt frecvente la alcoolici sau persoane supraponderale. Prin efectul cofeinei incidenţa bolii se reduce. Se presupune un efect pozitiv şi în boala Parkinson sau Alzheimer.
  • Cafeaua este o băutură care nu conţine calorii şi contribuie la completarea necesarului de substanţe minerale ca fier, potasiu, magneziu şi mangan. De asemenea, cafeaua este un furnizor important de vitamine cum ar fi niacina, o vitamină din grupul B, care este răspunzătoare de aportul de energie, riboflavină, acid pantotenic, vitamina E, vitamina C şi vitamina B6.
  • Stimulează pozitiv metabolismul prin efectului termogenic, o stimulare de a arde grăsimile din corp, datorită cafeinei. Consumul de cafea, poate contribui la pierderea în greutate sau la menţinerea ei la un anumit nivel.
  • Cafeina are proprietatea de a activa combustia lipidelor din corp şi de a contribui prin aceasta la aportul energetic al organismului. Cafeina creşte nivelul adrenalinei, măreşte tensiunea musculară şi capacitatea de contracţie a muşchilor. Studii recente arată că înaintea întrecerilor sportive, consumul de cafea are efecte pozitive asupra performanţelor şi în plus, cafeina stimulează respiraţia, volumul pulmonar fiind exploatat mai eficient.
  • Cafeaua facilitează digestia datorită efectului stimulent al cafeinei şi elementelor sale, stimulează secreţia acidului gastric şi al bilei.

Efecte negative legate de cafea:

În cazul consumului abuziv de cafea sau alte băuturi care conţin cofeină pot să apară următoarele efecte negative: