Cu toții am auzit până în acest moment de terminologia de plafonare în dietă. Cei care au experiementat-o, sunt evident cei care știu cel mai mult.

Dar să explicăm scurt pentru cei novice în domeniul dieteticii. Să exemplificăm printr-o persoană care a început un plan nutrițional de scădere în greutate de 6 luni de zile. În planul respectiv a selectat o dietă cu un conținut scăzut de carbohidrați și unul ridicat de fibre și proteine. De altfel, pe lângă partea nutrițională, a adăugat în viața de zi cu zi unul sau mai multe seturi de exerciții fizice.

Primele 2 luni de zile, dieta a funcționat ireproșabil și scăderea în greutate s-a efectuat cu succes. Începând cu cea de-a 3-a lună, însă a apărut o plafonare și scăderea zilnică de țesut adipos s-a redus brusc la 0g.

Pentru persoanele care lucrează cu un nutriționist, situația creeată este explicată în fiecare speță și abordată aferent. Pentru publicul larg, însă plafonarea poate fi un dezastru: apariția fenomenului de de-motivare, puseul în reducerea și mai drastică a nivelului alimentar sau suplimentarea medicală sau de exerciții fizice sunt mai mult decât nocive pentru organism, dar sunt metodele abordate cel mai frecvent de public.

Trebuie înțeles că organismul uman este o mașinărie a cărui principal scop este supraviețuirea. Este legea principală scrisă în ADN-ul nostru! Dacă organismul sesizează un deficit caloric de lungă durată și o schimbare a echilibrului de macro-nutrienți se blochează și comandă la nivel celular încetarea arderii țesutului adipos.

Ce face nutriționistul în acest caz? Practic păcălim organismul pentru o scurtă perioadă de timp în a crede că toată situația de deficit caloric a dispărut. Confortul apărut ridică starea de urgență instaurată în organism și ulterior, când coborâm nivelul caloric din nou, organismul reia arderile cu aceeași frecvență ca la începutul dietei.

Ridicarea stării de urgență se face în funcție de dieta personalizată a fiecarui client: dacă urmăm o dietă Atkins-facem un aport de carbohidrați de 1-2 zile, dacă lucrăm cu Montignac adăugăm alimente cu răspuns insulinic mare, dacă avem o dietă paleo-adăugăm câteva dulciuri și lactate etc.

Practic o perioadă de trișare a dietei și de păcălire a organismului, pentru a recreea intensitatea rezultatelor inițiale ale dietei.

Răspunsul la câteva întrebări generice primite de Nutrigo pe această temă sperăm să vă informeze legat de subiectul plafonare:

Ce perioadă de timp este necesară pentru a dispărea starea de alertă a organismului?
Răspunsul Nutrigo: Nu mai mult de 72 de ore, dar nici mai puțin de 24 de ore. Practic 2-3 cicluri metabolice complete.

Pot apela la un nutriționist doar pentru a scăpa de această plafonare?
Răspunsul Nutrigo: Absolut! Elementul cheie este însă informarea exactă a nutriționistului pentru a lua deciziile cele mai eficiente cu privire la ridicarea plafonării.

Dacă am 1-2 zile trișate nu înseamnă că mă voi îngrășa?
Răspunsul Nutrigo: Este corect! Dar sistemul aplicat este de restart metabolic prin metoda un pas înapoi 2 înainte. Reluarea dietei cu eficiență sportită acoperă lejer greutatea câștigată în perioada de restart.

Dacă lucrez cu un nutriționist care nu folosește metoda anulării plafonărilor, înseamnă că nu este ok?
Răspunsul Nutrigo: Ca și în domeniul de diagnostic și tratament medical, fiecare din noi are un sistem de lucru. Nutriționiștii care nu anulează plafonările, mizează pe faptul că organismul se va adapta la această plafonare și mai devreme sau mai târziu se va transforma într-o stare de normalitate, moment în care rata metabolică va reveni la cea inițială. Pe scurt, perioada de plafonare dispare de la sine într-o perioadă mai lungă de timp (de la 1-3 luni).

În perioada de „păcălire” a organismului, trebuie să mai fac sport?
Răspunsul Nutrigo: Nutrigo vă recomandă ca în cele 2-3 zile să renunțați complet la exercițiile fizice! Pentru eficientizarea distrugerii plafonului, organismul trebuie să fie relaxat din toate punctele de vedere! Șocul reluării vieții de dietă combinată cu exerciții fizice va fi mai mare astfel, prin urmare scăderea de țesut adipos va fi mai drastică în săptămânile imediat următoare.

Pot trece de o plafonare singur, fără ajutorul unui nutriționist?
Răspunsul Nutrigo: Da, atât timp cât cunoștințele tale medicale sunt aprofundate și ești avansat în domeniul dietei pe care o ții. Noi, ca nutriționisti, știm exact metodologia plafonărilor și a restartării metabolice-și nu strică niciodată consultația unui specialist-mai ales că o simplă întrebare este gratuită la Nutrigo 🙂

Pentru detalii și întrebări vă așteptăm să ne scrieți pe:
nutrigo@nutrigo.ro
Https://www.facebook.com/nutrigo.ro
Sau să ne dați un add pe facebook la: Nutrigo Diete