După titlul acestui articol- ar trebui să scriu o întreagă lucrare legată de acest subiect. Cu toate acestea voi păstra limitele decenței și chiar din contra… voi fi chiar un pic succint!

Diferența estetică între o greutate corporală sănătoasă și un aspect fizic plăcut vesus nivelul profesionist pe care îl întâlnim atât de des în media-(procent de țesut adipos cu o singură cifră, grupele musculare reliefate și “corpul de revistă”), pe scurt „The Greek God Body” sunt două sisteme de abordare ce trebuie tratate diferit în două faze separate.

Ca nutriționist, am întâlnit această speță de foarte multe ori în cazuistică: Un client, mai mult sau mai puțin supra-ponderal, începe viața sănătoasă, curată și echilibrează alimentația, asezonează cu mișcare fizică și rezultatele apar foarte repede: -5 kg, -10 kg și -20 de kg nu sunt niște targeturi atât de greu de realizat. Și nu spun asta cu ușurință: munca, voința și determinarea sunt elementele cheie în succesul din lupta cu kilogramele… dar nu este nici pe departe imposibil!

Odată ce acest nivel este atins, câteodată într-un număr de luni cu o singură cifră… toți ajungem să ne dorim mai mult. Și deși facem totul corect-rezultatele dorite întârzie să apară.

Singura analogie pe care pot să o fac în acest domeniu este cu un joc cu mai multe nivele: a atinge primele nivele este relativ mai ușor-kilogramele se topesc văzând cu ochii… dar cu cât avansăm în joc, cu atât gradul de dificultate crește.

Acum să abordăm separat cele două componente esențiale: nutrițional și mișcarea fizică.

Nutrițional, dacă în prima fază, o simplă eliminare ale anumitor categorii alimentare cum ar fi zahărul și făina albă(și produsele rezultate din acestea), a fast food-ului, alături de un echilibru al macronutrienților esențiali (proteine, carbohidrați și grăsimi), precum și o micșorare “ochiometrică” a porțiilor ne aduc rezultate aproape imediate; în faza a doua nu mai sunt suficiente. Numărul meselor zilnice, momentele meselor, caloriile, precum și sursele acestora, cântărirea porțiilor, echilibrul mineral și vitaminic, aminoacizii esențiali din proteine, hidratarea și orele de somn devin imperative.

Când discutăm de mișcare fizică sistemul este aproximativ la fel. Pentru prima fază, plimbarea de 1h zilnică la care adăugăm câteva sesiuni de cardio săptămânale par a fi uneltele catalizatoare suficiente pentru a ne atinge scopul. Când ajungem în faza a doua, lucrurile se complică: sesiuni de antrenament la sală cu greutăți pe grupe musculare focalizate, alternare eficientă a grupelor musculare complementare, repaosul aferent, sesiuni de cardio prelungite-fără a fi exagerate însă pentru a nu “arde”masa musculară, combinația cu exercițiile tip HIIT pentru arderea țesutului adipos “încăpățânat” devin un mod de viață zilnic.

Ca și concluzie generală, prima fază este permisivă și rezultatele nu întârzie să apară: atât din punct de vedere estetic cât și din punct de vedere a spectrului de analize-colesterol, trigliceride, etc. Greșeala cea mai frecventă în prima fază este interpretarea eronată a factorului temporal: toți vrem să avem rezultate instant, însă fără a calcula faptul că încercăm să acoperim în câteva luni de viață sănătoasă, câțiva ani de viață ne-sănătoasă.

Faza a doua însă, este un sistem tip “ceas elvețian”: nu are loc de greșeli și nivelul de voință și determinare, precum și timpul alocat sunt aproape de maxim. Greșeala cea mai frecventă în această fază este faptul că încercăm să folosim aceleași “unelte” ca în prima fază, pentru a obține rezultate de top: un corp sculptat de zeitate greacă. Însă nivelul de efort, atenția la alimentație, nivelul motivațional și de determinare cresc exponențial și trebuie să fie direct proporționale cu ceea ce ne dorim. “Cu o lopățică putem săpa o groapă, dar nu putem săpa un tunel în munte” Nutrigo.

Fiecare din cele două sisteme sunt dificile la început, dar au tendința să devină un fel de a fi în timp, un mod de viață, adictiv chiar. Trecerea de la faza 1 la faza 2 este ușoară și chiar inerentă, dar nu înseamnă că fiecare din cele două sisteme nu are plafoanele și set-back-urile lui. Independent de momentul în care vă găsește acest articol, Nutrigo vă dorește muuult succes și vă sprijină pe cât posibil, măcar la nivel informativ și poate și un pic declarativ: GO GO GO Nutri GO!