Strugurii îngraşă sau sunt sănătoşi? (cum?, cât? şi de ce?)

Strugurele este un extraordinar fruct cu foarte multe uzanţe în alimentaţia umană de-a lungul timpului! De la adăugarea lui în salate până la deliciul lui Bachus, de la uscarea lui pentru gustări şi până la fructul clasic de pe masă- strugurele ne-a însoţit pe noi, românii de-a lungul veacurilor.

De ce este asa de bun strugurele pentru sănătate:

  1. În primul rând conţine resveratrol – o substanţă anti-oxidantă care s-a dovedit cu adevărat benefică în studii de laborator în multiple patologii – de la probleme coronariene până la bolile neuro-degenerative.Rezveratrolul are un rol foarte eficient şi în prevenirea accidentelor vasculare cerebrale şi tensiunea arterială prin afectarea la nivel molecular a vaselor de sânge- reducând acţiunea angiotensinului – un hormon sistemic care produce constricţia vaselor de sânge – ridicând astfel tensiunea arterială. Al doilea mecanism de prevenire este prin asistenţă la producerea susbtanţelor vaso-dilatatoare cum ar fi oxidul nitric.
  2. De asemeni, strugurii conţin şi catehine, un alt grup de antioxidanţi favorabili organismului.
  3. Şi bineînţeles, după cum puteţi vedea în tabelul de mai jos- sunt o sursă foarte decentă de minerale(ceva mai rare în alte alimente sunt cupru si mangan- care ajută la formarea unei super enzime antioxidante numita superoxid-dismutază) şi bineînţeles vitamine.

Ce avem de reţinut despre struguri (ca sa raspundem la intrebarea daca ingrasa sau nu) este că, deşi conţin 0 colesterol, ei au aproximativ 15 g de zaharuri la 100 de grame.

Ceea ce în mod normal nu ar fi exagerat! DAAR dacă adăugam şi obiceiul românesc pur clasic “a la lighean” – atunci începem să avem o problema reală, caloric vorbind.

Consumaţi cu decenţă şi mai ales moderaţie – un strugure după masă- la o oră distanţa minim- pentru a nu afecta sinteza nutrienţilor ulterioară. În acest fel, strugurii nu îngraşă!

Combinaţi cu alte fructe sezoniere şi mai ales, FIŢI CUMPĂTAŢI ÎN ACHIZIŢIE! Este o regulă relativ simplă în strânsă legătură: “este în casă/frigider – deci se mănâncă!” Dacă achiziţionaţi 5 kg de struguri, într-o familie de 2 persoane şi a doua zi nu mai sunt- strugurii îngraşă!

La un consum statistic de 2000 kcal/pe zi, 5 kg struguri = 3450 Kcal/2 persoane = 1725 kcal de persoană! Deci, încă o felie de păine cu unt şi s-a dus bugetul caloric zilnic. Diferenţa, ştim bine ce se întâmplă cu ea: se stocheaza în ţesutul adipos.

Ca orice aliment, în exces produce îngrăşare! Consumaţi cu moderaţie şi decenţă şi toate vor fi ok… Echilibru în alimentaţie!

Compoziţie

Valoare nutrienţi

Procent din DZR

Energie 69 Kcal 3.5%
Carbohidrati 18 g 14%
Proteine 0.72 g 1%
Grăsimi 0.16 g 0.5%
Colesterol 0 mg 0%
Fibre 0.9 g 2%

Vitamins

Folaţi 2 µg 0.5%
Niacină 0.188 mg 1%
Acid pantotenic 0.050 mg 1%
Piroxid 0.086 mg 7.5%
Riboflavină 0.070 mg 5%
Thiamină 0.069 mg 6%
Vitamina A 66 IU 3%
Vitamina C 10.8 mg 18%
Vitamina E 0.19 mg 1%
Vitamin aK 14.6 µg 12%

Electroliţi

Sodiu 0% 1 mg
Potasiu 191 mg 4%

Minerals

Calciu 10 mg 1%
Cupru 0.127 mg 14%
Fier 0.36 mg 4.5%
Magneziu 7 mg 2%
Mangan 0.071 mg 3%
Zinc 0.07 mg 0.5%

Fito-nutrienţi

Caroten-a 1 µg
Caroten-ß 39 µg
Crypto-xanthin-ß 0 µg
Lutein-zeaxantină 72 µg