Sa vb despre apa cum, cat si cand!?

Incepem direct: Apa inainte de masa, in timpul mesei sau dupa masa?

Simplu – inainte cu 20 de minute, dupa cu 40-50 de minute – in timpul mesei “buba!!!” – de ce?

Va amintiti cel mai simplu proces de la chimia de prin clasa a 6-a – cand torni apa peste o substanta ce se intampla cu ea? Se dilueaza concentratia ei – asta se intampla FIX si cu sucurile noastre gastrice. ELE sunt pregatite pentru digestia papei si a nutrientilor … si noi le diluam cu apa in timpul, fix inaintea – sau imediat dupa masa.

Mit de spulberat: daca bei 2 pahare de apa FIX inainte de masa – slabesti! Teoria spune ca da, fondarea fiind in fizica – daca ocupi volumul stomacului cu apa, inerent vei putea sa mananci mai putin la acea masa… Insa ingestia de apa inainte de masa duce la o procesare semi-eficienta a nutrientilor, ca sa nu mai mentionam cu usor se poate ajunge la distensie abdominala (marirea volumului stomacului) – ceea ce practic nu face altceva decat sa duca la senzatia de foame mai repede ulterior acestei mese… asa ca, hai sa ne concentram sa papam curat, sanatos, echilibrat si ponderat si sa lasam organismul sa proceseze mesele corect, fara sa-l intarziem si sa-l obligam la eforturi – si el ne va raspunde favorabil regland atat senzatia de foame la nivel hormonal, cat si poftele alimentare – dar mai ales aportul de apa….

Cata apa trebuie sa bem pe zi!? 4 -5 litri este bine? (probabil, daca esti un cal de curse) … Aportul de apa este calculabil si personalizabile – dar depinde de muuulti factori! De obiceiul alimentar, de nivel de tensiune arteriala si chiar si DE MESELE PAPATE!!! dap – nu stiati asta daaar:

100 g lipide → pentru oxidare→ necesita100 ml apă

100 g glucide →pentru oxidare→ necesita 55 ml apă

100 g proteine → pentru oxidare→ necesita 40 ml apă.

Aportul hidric recomandat zilnic este de 35-40 ml/kg corp, ceea ce inseamna 2,4 l pentru un adult de 60 kg.

Aceasta cantitate de lichide poate fi acoperita astfel:

  • 1200 ml – apa si alte tipuri de bauturi (lapte, cafea, ceai, sucuri)
  • 900 ml – apa care intra in compozitia alimentelor
  • 300 ml – apa produsa de organism prin reactiile metabolice

Toate alimentele, de la unt pana la paine, contin cantitati variabile de apa:

  • unt – 15%
  • paine – 30%
  • cascaval, telemea – 35-55%
  • cartofi – 45%
  • friptura – 55%
  • orez fiert – 68%
  • branza proaspata – 75%
  • fructe – 80-85%
  • salata – 90%

Astazi alergi la curse – ai nevoie de mai multa apa… maine esti sedentar – inerent mai putina…

Ca sa scurtam explicatia – te ridici de jos si ametesti? Ai pielea uscata? Te ustura ochii si par uscati? Pielea este uscata si incretita – atunci bea apa – esti deshidratat!

Nu esti capabil sa sustii o conversatie de 25 de minute fara mergi macar odata la toalata? Bei prea multa apa!!! si iti afecteaza viata sociala 😉 ( sau ai o infectie urinara:P) – in ambele cazuri – hidratarea este excesiva!

Concluzie – asculta corpul si iti va spune totul! Nu citi mitologie si nu lasa vecina sa-ti ghideze viata si obiceiurile alimentare – informeaza-te! Studiaza – si intreaba specialisti! Si … pentru noi este o placereeee sa raspundem si sa educam!!!! Sunteti avizi de informatii? Excelent – grupul nostru vi le ofera la FIX….

Citeste mai jos, doar daca nu te plictiseste stiinta- sau asculta concluziile de mai sus – mergi mai departe…

Vreti mai mult si mai stiintific? BINEEEE…. Sa continuam atunci!

Raportul dintre cantitatea de apă ingerată plus apa endogenă și cantitatea de apă

excretată se numește Bilanţ hidric. Atunci când acest bilanţ hidric este negatic apare

deshidratarea… BUBAAA!!! deci atentie aici..

Necesarul de apă este asigurat prin senzaţia de sete , al cărui centru se află în

creier la nivelul hipotalamusului.

Acest metabolism al apei e reglat pe cale nervoasă și umorală.

Atunci când necesarul de apă este în deficit se transmit anumiţi senzori la

osmorecetori din hipotalamus care va cotrola senzaţia de sete sprin stimularea unui

hormon antidiuretic ( ADH ). Acest hormon este depozitat într-o glanda și anume glanda

hipofiză anterioară.

Alţi factori care stimulează senzaţia de sete sunt scăderea volumului

compartimentului extracelular și angiotensina II.

Acest ADH mai poate fi stimulat și în alte condiţi cum ar fi : stresul , trauma ,

greaţa , graviditatea , hipoglicemia, abuzul de alcool, nicotină și morfină.

Secreţia ADH-ului determină creșterea reabsorbţiei renale a apei și contribuie la

restabilirea osmolarităţii normale.

 

Pe lânga glanda hipofiză mai sunt niște glande care au rol în reglarea

metabolismului apei și anume gladele corticosuprarenale prin stimularea hormonilor

mineralocorticoizi ( ce au rol în reţinerea Na și a apei în organism la nivel renal).

 

www.nutrigo.ro
E-mail: nutrigo@nutrigo.ro
Nutriționistul tău on line este: Ionut Ignat
Telefon: 0040 787 801 939

Pentru servicii de consultanta si asistenta in nutritie si dietetica puteti gasi detalii aici:  http://www.nutrigo.ro/nutritionist-on-line

Pentru mai multe informații și articole despre nutriție echilibrată, dietetică patologică, remodelare estetică și alimentație sănătoasă vă invit să oferiți un like/îmi place/urmărește pe pagina oficială de Facebook a Cabinetului
=> www.facebook.com/nutrigo.ro <=

Mai multe retete pe www.nutrigo.ro/retete
Mai multe articole de nutriție pe www.nutrigo.ro/articole