O dispută generală și în trend în acest moment. Tabere sunt, în mod evident, două: mâncăm sau nu mâncăm carne.

Conceptual vorbind, că discutăm de ovo-lacto-vegetarieni, vegetarieni 100%, vegani sau raw-vegani ideea de plecare este aceeași: „nu doresc să sufere nici un animal pentru mine”. O idee nobilă, pe care o păstrează cu strictețe și un concept pe care îl și distribuie maselor. Este evident de apreciat, fără discuție! Alții din această categorie, consideră carnea o sursă de diverse tipuri de toxine și odată ce au intrat în sistemul de viață fără carne… îl apreciază, îl iau ca atare și îl transformă într-un stil de viață.

Bineînțeles, trebuie să discutăm și despre cei care consideră carnea „cea mai bună legumă”. Cu zâmbete sau fără zâmbete… pentru această categorie nu există nici o masă fără carne… altfel nu ar fi „sățioasă” sau nu s-ar sătura pur și simplu.

Cele două categorii sunt într-un permanent conflict! Fiecare dintre noi, cel puțin odată… în cafenele, la ceai sau chiar la restaurante am intrat și am susținut o parte sau alta în acest război alimentar conceptual. Voi încerca astăzi să ating acest subiect din punct de vedere exclusiv nutrițional!

În încercarea de a atinge un subiect foarte vast, care ar merita 20 de articole separate, nu voi face decât un rezumat fără a lua fiecare tip de carne în parte. Un tot unitar cu pro și contra:

Pro Carne (sau categoria „este cea mai bună legumă”):
Principalele componente nutritive din carne sunt: proteinele, lipidele, glucidele și substanțele minerale. Glucidele sau hidrații de carbon se regăsesc într-o cantitate nesemnificativă întru-cât glicogenul din mușchi se sintetizază în acid lactic după sacrificare.

Toate produsele de carne reprezintă însă o importantă sursă de proteine cu valoare biologica ridicată, care conțin toți aminoacizii esențiali într-o proporție optimă. Din această cauză, carnea se poate asocia cu orice alt aliment care conține proteine cu valoare mai redusă, acestea fiind corectate de aminoacizii specifici aduși de carne. Carnea de bună calitate are un conținut de proteine cuprins între 18-22%.

Grăsimea constituie componenta cea mai variabilă a cărnii a cărei proporție este direct influențată de specie, vârstă, rasă, sex și în mod particular de starea de întreținere a animalului. La unele specii (porc) proporția țesutului gras este foarte mare fiind apropiată de cea a țesutului muscular. Până la o anumită limită (5-10%) grăsimea musculară (excepție grăsimea de depozit) conferă calități superioare cărnii. Conținutul excesiv de grăsime reduce însă calitatea nutritivă a cărnii deoarece conduce la micșorarea procentului de proteine. Cu cât o carne este mai grasă, cu atât ea va avea și o valoare calorică mai mare. Carnea de oaie și cea de vită conțin acizi grași saturați aterogeni. În carnea de porc, ca și în cea de pasăre, procentul de acizi grași nesaturați este mai mare. În carnea grasă de pește, domină acizii grași polinesaturați (inclusiv cei esențiali), iar la peștii de apă rece (ton, scrumbie, somon) domină acizii grași polinesaturați omega-3. Aceștia au o marcată acțiune antiaterogenă și hipocolesterolemiantă.

Carnea este de altfel și o sursă de vitamine hidrosolubile si liposolubile. Vitaminele liposolubile: vitamina A, vitamina D și vitamina K se găsesc în cantități foarte mari în ficatul mamiferelor, păsărilor și peștilor și în viscere (plămâni și rinichi). Complexul vitaminic B este bine reprezentat. Tiamina este prezentă într-o cantitate apreciabilă numai în carnea de porc. Carnea este bogată și în riboflavină, piridoxină, ciancobalamină (mai ales ficatul), acid folic și acid pantotenic. Vitamina PP este prezentă în cantitate mare în toate tipurile de carne și de asemeni și colagenul.

Anti Carne
Ce conține carnea nociv?
Diverse tipuri de toxine care apar prin procesul de descompunere a proteinelor imediat ce viața animalului încetează. Aceastea sunt filtrate de ficat, însă nu fără a-l supune la un stres adițional.
Tipuri de deșeuri care se regăsesc exclusiv în vasele sanguine ca urmare a medicației furnizate animalului, vaccine și anticorpii produși de aceastea și să nu uităm practica modernă a hormonilor de creștere.

Hormoni excitanți sau de stres apăruți în momentul tăierii: adrenalina și noradrenalina fiind doar 2 din ei.

Bineînteles o gamă variată de bacterii ce apar în procesul de descompunere ce survine imediat după moarte. Tratamentele termice aplicate cărnii (prăjire și/sau fierbere) nu sunt tot timpul suficiente pentru a le elimina integral.

Acum discutând despre absența beneficiilor cărnii din alimentație! Ea nu există real vorbind… proteinele pe care le preluam din carne pot fi foarte usor asimilate pe cale vegetariană din soia, ciuperci și fasole, grăsimile esențiale din diverse tipuri de oleaginoase și semințe și la fel și acizii grași polinesaturați Omega.

Discutând exclusiv de minerale și vitamine: aici carnea definitiv nu este cea mai bună sursă. Fructele și legumele sunt cele care abundă în toate formele de complexe vitaminice și de minerale!

Concluzia Nutrigo?
Este carnea benefică din punct de vedere nutrițional? Definitiv DA! Prin aportul de proteine și a lanțurilor complete de aminoacizi.

Este carnea esențială din punct de vedere nutrițional? Definitiv NU! Toți macronutrienții pe care îi regăsim în carne, pot fi preluați foarte ușor dintr-un regim de viață vegetarian!

Deci la întrebarea mâncăm sau nu carne răspunsul este simplu: este vorba despre alegerile personale pe care le facem! Nutrigo susține ambele tabere cu pro și contra!

Echipa Nutrigo
www.nutrigo.ro
nutrigo@nutrigo.ro
facebook.com/nutrigo.ro Like/follow
Adaugă Facebook ID: Nutrigo Diet
0232 277 389
0742 936 295
0787 801 939