De fiecare dată când mă gândesc la grelină – fac analogie fix cu creaturile alea super simpatice numite gremlini, care dacă erau udaţi cu apă, se transformau în nişte mici monstruleţi hiper-distrugători şi puşi pe rele.

Dragi cititori,  grelina– supra-numită şi hormonul foamei- nu este foarte departe. Diferenţa este că se transformă într-un mic monstru dacă NU este hrănit când trebuie…

Grelina, este la bază un hormon peptidic produs atât de stomac cât şi de nucleul ARC din hipotalamus – şi care determină senzaţia de foame -fiind un antagonist al leptinei (hormon care inhibă senzaţia de saţietate).

Concentraţia de grelină serică (în sânge) este crescută înainte de masă şi scăzută după masă.

Diametral opus faţă de grelină se află colecistokinina- un alt hormon peptidic produs în duoden de data aceasta, care determină senzaţia de saţietate. Între nivelele de grelină şi CCK (colecistokinină) ar trebui, teoretic, să se situeze ferestrele noastre alimentare: păpăm când avem grelina ridicată şi ne oprim când creşte nivelul de CCK.

Grelina din nucleul arcuit(hipotalamus) este responsabilă şi cu răspunsul dopaminergetic la mâncare transformată într-o „recompensă” hormonală asociată cu o senzaţie plăcută. Acest fenomen poate stimula alimentaţia excesivă pe fond psihologic, ca răspuns la stres – transformând astfel alimentaţia într-o „dependenţă” similară cu cea de alcool sau droguri (adicţie). În mod evident, acest fenomen duce la obezitate şi patologiile conexe.

Pentru a evita eventualele neplăceri asociate cu acest hormon, Nutria Nutriţionistă de la Nutrigo vă face câteva recomandări foarte simple şi bazice:

  1. 3 mese pe zi şi 1-2 gustări – preferabil la ore fixe pentru a menţine nivelel de grelină constante în sânge
  2. mic dejun bogat, expres la nivel proteic. Proteinele aduc o senzaţie de saţietate persistentă în timp faţă de alţi macro-nutrienţi.
  3. aport adiţional de fibre alimentare- cresc nivelul de saţietate generală şi uniformizează nivelul grelinei.
  4. NU FACEŢI FOAMEA! Gremlinul acesta mic se hrăneşte practic cu „foame” şi nivelele lui cresc până devin ne-controlabile – având un efect adictiv în timp. Alimentaţi-vă corect şi la intervale orare prestabilite.  
  5. ALTFEL… grelina

Facebook Page: like/share/follow Nutrigo (dacă merit şi mai vrei)
Add Facebook ID: Nutria Nutriţionistă pentru Evenimente, workshop-uri, seminarii, Facebook Live.
Mai multe articole: http://www.nutrigo.ro/articole
Mai multe reţete: http://www.nutrigo.ro/retete
Urmăreşte-ne on line pe: www.nutrigo.ro – articole informative, diete, sfaturi nutriţionale şi reţete.
E-mail: nutrigo@nutrigo.ro