Despre Sarmale – Bune sau ne-bune?

Ehehehe Dragii Moşului – hai să deschidem seria “ostilităţilor nutritive” legate de mesele de sărbători la români cu tradiţia culinară cea mai veche de la noi – sarmale clasice! Şi hai să epuizăm suspansul din start: părerea Nutriei Nutriţioniste de la Nutrigo despre sarmalele româneşti? Super Sarmala este unealta nutriţională tradiţională!

O combinaţie specifică tipului somato-climatic românesc, ideale pentru sistemul de anotimpuri şi aşezarea ţării noastre, bagajul genetic şi raportul de macro-nutrienţi ideal din zona Estica Europeană. Nu vă aşteptaţi? “Ciorpriză!!!”… Sarmalele conţin toţi cei 3 macronutrienţi esenţiali (proteine, lipide şi carbohidraţi) într-un raport destul de echilibrat – dar mai ales- ajustabil!

Exaaact! Mixul de compoziţie este reglabil în funcţie de dorinţele şi stilul tău de viaţă !!! Mai precis:

1.Doreşti să reduci ţesutul adipos? No problemo… reducem nivelul de orez adăugat în sărmăluţele noastre şi la fel şi şunculiţa/afumătura adăugată! Şi bien sur-NOOOO MĂMĂLIGĂ!

2.Vrei o valoare mai ridicată la nivel proteic? Combină carnea de porc macră cu cea de vită şi ţi-ai îndeplinit dorinţa! Adaugă dacă doreşti şi proteine vegetale adiţionale: soia cuburi mărunţite şi ciuperci pentru savoare.

3. Probleme gastrice? Foloseşte varză murată pentru probioticile excelente, smântână şi/sau hrean.

4. Eşti vegetarian? Absolut nici o problemă! O combinaţie de cubuleţe de soia şi ciuperci ţi-au rezolvat instant problema… (pozele sunt aferente unor sarmale vegetariene).

5. Probleme de tranzit intestinal? Din nou, nooo problemo – sarmala fibroasă ne ajută! Adaugă morcov şi ţelină în compoziţie pentru a creşte aportul de fibre(pe lângă cele excelente din varză sau foile de viţă). Dacă problemele tale sunt severe/acute- sau chiar ai sărit vreo două herghelii de cai cu mesele de sărbători: adaugă şi tărâţe de psyllum şi seminţe de in. Serveşte-le cu hrean…

6. Tipologia ta fizică este ectomorfă şi doreşti să scapi de aspectul estetic anorexic? Din nou sarmala te salvează: foloseşte în mixtură orez alb mai mult şi serveşte-le cu mămăligă şi smântână.

Nah poveste faină, pur românească de “sărbăutori”:  Super Sarmala – unealta nutriţională tradiţională!

A se reţine absolut orice fel de mâncare are o anumită DZR (doza zilnică recomandată) – şi excesul este cel ce poartă fesul discomfortului gastric din această perioadă magică! Cumpătarea şi echilibrul – ceea ce noi nutriţioniştii numim bunul simţ alimentar – sunt secretul unor sărbători fără urmări patologice sau de ordin estetic.

Bunul simţ în alimentaţia de sărbători ne ţine cabinetul gol de pacienţi în luna Ianuarie- ajută-ne să avem o vacanţă prelungită! Fii echilibrat şi cumpătat!

* Disclaimer (nu vă plângeţi de poze – sunt făcute de subsemnatul(nutriţionist, nu fotograf) – Sincer, dragi cititori Nutrigo – prefer originalitatea a ceea ce chiar iese din cuptorul meu nutriţionist decât google search-ul.

Despre Sarmale Despre Sarmale

Ştiu ce crezi…
Şi e uşor mai ales că le vezi
Sunt sarmale ca-n poveşti
Dar sarmala’ ce priveşti
Nu-i din bucate împărăteşti!
Căci nu are nici cărniţă
Şi nici o urmă de grăsâmiţă
Chiar şi aşa de vrei să crezi
Probioticele le vezi
Dar şi proteina să sintetizezi
Şi cu Fibre să te uşurezi.
Cu soia şi ciuperci vă spun
Şi singurul carb bun
Vine doar de la orez brun.
Mulţumiri spre 
Spiridusi
Că aşa cum sunt ghiduşi,
Bunătăţi ne-au furnizat
Şi aşa ne-am organizat!
Totul bio şi organic
De la un spiriduş foarte darnic.
Poftă bună vă dorim
Şi la anul să mai sărmălim.

Ingredientele via www.CasutaNaturii.ro 

POFTA BUNĂ ŞI SĂRBĂTORI FERICITE DE LA NUTRIGO!!!

Facebook Page: like/share/follow Nutrigo Articole si Reţete
Facebook ID: Nutria Nutriţionistă Evenimente, workshop-uri, seminarii, Facebook Live, mini-consultaţii gratuite

Mai multe articole: http://www.nutrigo.ro/articole

Mai multe reţete: http://www.nutrigo.ro/retete

Urmăreşte-ne on line pe: www.nutrigo.ro – articole informative, diete, sfaturi nutriţionale şi reţete.
E-mail: nutrigo@nutrigo.ro