Sunt vegetarian, deci mănânc sănătos!” este probabil una din cele mai false afirmații pe care le-am întâlnit ca nutriționist… Și mai mult de atât: trebuie să mă gândesc foarte serios până îmi trece prin minte vreo persoană vegetariană, pe care să o fi întâlnit și să aplice principiile sănătoase și echilibrate în alimentația personală.

Motivul este simplu: o confuzie generală între o alegere în viață, de ordin alimentar și nutriția ca știință. Și nu dragi cititori, nu mă refer la alegerea în sine. Noi ca nutriționiști, suntem absolut imparțiali la aceste alegeri… nu le încurajăm și definitiv nu le condamnăm! A face acest lucru este la fel de rău ca rasismul sau discriminarea religioasă sau sexuală.

Din contra, ca specialist nutriționist felicit această alegere din două puncte de vedere: necesită determinare și voință și în același timp este o metodă de detoxifiere permanentă și de reglare a funcțiilor metabolice. Dar ca și în cazul celeilalte tabere, există o multitudine de pericole și greșeli care se pot face în alimentație, ca vegetarian!

Toate pleacă de la conceptul de bază! A fi vegetarian ( alegerile vegane sau raw vegane incluse) echivalează cu a trăi și mânca sănătos, “teoretic”… De ce? E FOARTE SIMPLU: scapi de toate toxinele și reziduurile existente în produsele de origine animală. Ceea ce este de altfel corect! Dar cei care fac aceste alegeri se opresc la ele pur și simplu, fără a mai studia echilibrul macronutrienților sau valorile calorice.

Să luăm spre exemplu proteinele: găsim proteine în alimentația vegetală la fel ca și în cea cu surse animale. Trebuie reținut însă, că sursele vegetale proteice nu au lanțul de aminoacizi esențiali complet. Prin urmare, vegetarienii au tendința de a suferi de carențe proteice, deoarece nu introduc surse proteice vegetale diferite în fiecare zi… la măcar 2 mese. Și mai ales că vegetarienii au practic la dispoziție cea mai bună sursă proteică existentă pe această planetă: SOIA… spectru complet de aminoacizi esențiali și valoarea cea mai mare de proteine la 100g (aproape 50% pe când pieptul de pui are doar 25-28%). Cum rezolvăm carența proteică? La cel puțin o masă pe zi, adăugăm o sursă proteică, alternată de la o zi la alta din săptămână: năut, fasole, ciuperci , soia, linte etc.

Acum să discutăm fresh-urile, expres din fructe. Am cunoscut foarte mulți vegetarieni care abuzează de ele în mod frecvent, unii transformându-le în adevărate diete și folosindu-se de ele în mod exclusiv. Știați însă că un fresh din fructe elimină din fructe un element esențial, fibrele și păstrează doar fructoza și dextroza-practic glucidele? Ca să nu mai menționăm la acest capitol că un fresh de portocale necesită un minim de 3-4 portocale… Și există multe persoane care beau 2-3 fresh-uri pe zi. Întrebarea mea retorică este: pare normal să mănânci 12 portocale într-o singură zi sau este clar un exces?

Oleaginoasele de toate tipurile (alune, nuci, migdale, semințe etc) sunt recunoscute pentru conținutul lor excelent de grăsimi esențiale vieții…. Problema apare la cantitate! Marea majoritate expresă, a veganilor și raw veganilor abuzează de ele… Știați că 100 de g de alune are peste 500 Kcal și 100 de g de zahăr alb are 400 kcal? Conținutul de macronutrienți este foarte diferit pentru organism(oleaginoasele sunt foarte indicate și zahărul alb este total contra-indicat)… cu toate acestea a mânca 2-300 de g de alune pe zi este prea mult dpdv caloric.

Am enumerat doar câteva dintre greșelile din alimentația vegetariană încercând doar să dau un semn de alarmă pentru cei ce au facut această alegere în viață! Alimentația sănătoasă și armonioasă are un singur răspuns permanent pentru noi toți: echilibru și informare!

Pentru mai multe detalii vă invităm să ne contactați la:

www.nutrigo.ro
Add “Nutrigo Diet” via Facebook
Like/Follow www.facebook.com/nutrigo.ro
Informații adiționale puteți obține și sunând la
Consultantul NutriGo:
0742 936 295
0787 801 939
Sau via e-mail la : nutrigo@nutrigo.ro
Share la prietenii tăi interesați de viața sănătoasă! Nu-i lăsați în negura neinformării!